Thursday, January 18, 2007

En bok jeg har lest

Khem Thit Shivit (เข็มทิศชีวิต)
Hvert år besøker jeg familien min i Thailand. I år 2006 ble det i mars og april. Jeg besøkte også min beste venn. Hun heter Miau, vi var studenter sammen ved Silpakorn universitetet. Hun var en av mine romvenninner, og hun var forloveren min i 2000. Jeg fikk mange bøker fra henne, da jeg var på besøk hos henne. En av disse bøker het Khem Thit Shivit (เข็มทิศชีวิต) som jeg liker best. Jeg har lest og jeg vil gjerne skive litt om denne boka.

Forfatter
Thitinart N Phathaloong (ฐิตินาถ ณ พัทลุง) er ei thai kvinne. Hun ble ferdig med utdanningen sin mastergrad i både administrasjon og økonomi ved London universitet, England, da hun var bare 20 år. Hun mistet mannen sin når hun var 25 år, og hun har fått en gutt . Gutten var åtte måneder i den tiden. Hun fikk gjeld på mange millioner fra mannen sin på grunn av at de drev mange forretninger.

Boka er en del av buddhistisk filosofi. Det er mange episoder som jeg liker, men jeg velger bare noen:-)

Smart bestemor
Bestemor bor sammen med to barnebarn. Hver kveld drar begge to et kjøpesenter, pub, kino eller teater. De lar bestemor være hjemme alene. Bestemor forteller dem at ikke skal gå ut så ofte. De svarer at vi er så sliten fra jobbene våre, vi trenger å gå ut for å slappe av og finne lykken.

Senten natt kom begge barnebarna hjem. De så at bestemor bøyet seg opp og ned foran huset. Barnebarna spurte bestermor hvar gjør De her ? Hun prøvde å finne nålen som hun mistet på soverommet sitt. Hun sa at her foran huset er mye lys kanskje det er lett å finne den! Det er akkurat som dere. Dere mistet lykke fra hjertene deres, men dere har prøvd å finne den igjen i en pub, bar, eller kjøpesenter hver dag!

Kinakålfrø
I gamle dager da var Buddha i live. En indisk dame het Kisakotami. Hun mistet barnet sitt. Hun løp og bad om hvem som kunne hjelpe å gi et nytt liv til hennes unge. Buddha sa til henne at hvis du kan finne kinakålfrø fra et hus som ikke har noen døde, da kan jeg hjelpe deg. Hvert hus ville hjelpe og gi kinakålfrø til henne, men alle husene har hatt noen døde.

Ape hater rekepasta
En mann ville plage en ape derfor smurte han rekepasta i apen sin hånd. Apen hater rekepasta men han bruker å snufse og lukte på hånden med rekepasta, deretter skraper han av hånden sin i alt mulig. Derfor renner masse blod inne hånden hans. Spørsmål : Hva gjør apen skadet og såret? Rekepasta eller hat i apen sin sjel. Er han dum å snufse og lukte på hånden med rekepasta som han hater? Bare tenk på at har du gjort som apen en gang ?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home