Wednesday, February 08, 2012

Lilyhammer

Om serien
«Mafiamedlem Frank Tagliano (Steven Van Zandt) går med på å vitne mot mafiabossen i en rettssak i New York, på én betingelse: At han via FBIs vitnebeskyttelsesprogram får starte et nytt liv i Lillehammer, Norge. Men møtet med den tidligere OL-byen blir ikke helt som han hadde tenkt seg.

Frank ble nemlig så bergtatt av tv-bildene fra OL i 1994 at han ønsker å starte på nytt her. Men overgangen fra livet som fryktet og respektert gangster i New York til arbeidsledig innvandrer i Gudbrandsdalen blir ikke enkel. For å komme seg opp og fram i den norske velferdsstaten, må Frank ty til gamle, skruppelløse metoder.» Les mer

Helt enig om at de gjorde det norsk eventyret dobbelt så gøy. Premieren var interessant og gøy, andre ble mer artig og jeg ville følge med. I kveld kommer den tredje kl.21.40 på Nrk1, er sikkert på det blir kjempe moro. De er flinke til å gjenspeile det norske samfunnet og amerikanske persepsjoner. De har jo ekstremt forskjellige grunnverdier; sosialist VS kapitalist. Jeg er bare imponert av at historien passer perfekt, selv om det er litt dramatisk og litt overdrevet som en god film eller serie skal være. Ikke minst kan man få perspektiv fra serien.

En ting vil jeg si, jeg er en av de innvandrerne på landsbygda i Norge, jeg kan gjenkjenne/skjønne en del av temaet i serien veldig godt. Tenk om, hvis jeg ikke har vært og bodd lenge i Norge, ville jeg kanskje ikke vært så imponert av serien.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home