Saturday, October 07, 2006

Sommerferien i Portugal

Algarve





Ascensor da Bica
Lisboa


Windys dagboksnotater fra en sommerferie i Portugal
Lørdag 07. juli 2001
Jeg og min mann reiser med fly fra Bodø til Oslo. Vi ankommer Oslo om ettermiddagen. Vi tilbringer ei natt på et hotell som er i nærheten av Oslo flyplass, på grunn av at vi skal med fly fra Oslo til Amsterdam i morgen tidlig. Vi spiser kveldsmat på Mcdonald, og iskremen her smaker kjempegodt, akkurat slik som jeg har spist i Bangkok.
Søndag 08. juli 2001
Jeg og min mann henter våre to store kofferter fra flyplass bagasje oppbevaring, og vi går straks til venterom, men vi har nok tid til å drikke en koppe kaffe, og mannen min har lyst til å røyke før vi går om bord. Vi ankommer Amsterdam ca. kl.10.00. Vi skal dra til Faro flyplass som ligger sør i Portugal kl.18.00. Derfor tar vi tog fra Amsterdam flyplass til sentrum for å se på livet i byen. Det er så skitten med papir i veiene, og jeg tror at mange mennesker som går i veiene er bare turister. Den har utrolige bygninger som er spesielle arkitektur. Jeg kjøper små kopier av de bygningene som er min suvenir, så jeg kan sette de på kjøleskapet i mitt hjem etterpå. Vi spiser lunsj sammen på KFC fordi stekt kylling er favoritt maten til min mann. Flyet er nesten to timer forsinket, så vi må vente. Vi klarer ikke å gå fra Amsterdam til Faro. Vi ankommer Faro flyplass nesten kl.23.00, og vi tar taxi til et hotell som ligger i Algarve. Jeg er litt redd, når jeg er i taxien, på grunn av at sjåføren kjører kjempefort i fart mellom 140 og 160 kilometer per time. Endelig kommer vi på hotellet, presis kl.24.00. Vi tar en dusj og legger oss.
Mandag 09. juli 2001
Jeg står opp ganske tidlig, kl.08.00, og min mann våkner senere, kl.09.00. Frokost blir stengt kl.10.00, da må vi ikke stå opp for sent. Vi tilbringer ca. to uker i Portugal, både i Algarve og Lisboa. Jeg er ikke så imponert av Algarve. Været er kjølig om kvelden. Det er 17 grader med vind. Vannet i sjøen er for kaldt for å svømme. Det er 14 grader, selv om det er kjempemye solskinn. Det er jo kjempe god mat som smaker godt, men det er ikke rimelig. Klær er også veldig dyre, så jeg kan ikke handle. Jeg kjøper bare solkrem og noen gaver til slekt og venner i Norge. Forresten går det bra, jeg og min mann har en tur sammen i sommerferien. Han sier alltid til meg at ”Det kan vi gjøre”. Vi er enige om at vi savner hjemmet i Bodø.
Lørdag 21. juli 2001
Vi drar hjem og tar fly som er fra samme firma som når vi dro fra Amsterdam. De heter Transavia Airlines (HV). Vi må vente igjen ca. 3 timer, på grunn av at forrige flyet er avlyst. Egentlig bør det ikke angå oss, men det er en komplisert behandling. Passasjerene er en blanding av begge to fly. Vi har rett til å bli med dette flyet, så vi får plasser. Noen passasjerer har sittet på plasser, men en tjenestemann spør dem om å gå ut av flyet. Det er veldig dårlig arrangert. Til slutt drar vi hjem og ankommer Bodø i god behold. Vi skal ikke velge dette flyselskapet for å reise igjen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home