Sunday, April 20, 2014

Hyttetur


Dette er historien min og om å være på hytta. Jeg ville egentlig ikke på hytta fordi jeg synes det er vanskelig uten Internett. Vi pakket sakene og kjørte. Vi stoppet på Rimi for å kjøpe drikke vi kunne ta med oss på hytta. Pappa kjøpte mens mamma og jeg ventet i bilen. Da pappa endelig kom tilbake kjørte vi videre. Vi kjørte høyere og høyere mot fjellet. Da vi kom til parkeringsplassen var det fullt. Det var utrolig mange biler der. Vi fikk en liten flekk der vi kunne parkere bilen vår. Mamma hadde ikke ski så hun bare gikk. Jeg og pappa hadde ski så vi gikk på ski selvfølgelig. Jeg liker ikke å gå på ski spør du meg. Vi gikk og gikk, det var en iskald vind ute så jeg frøs. Da vi nesten var framme kom han bestefar på snøscooter. Han hentet mamma. Så var det bare den lange, bratte oppoverbakken. Jeg hadde ikke så glatte ski så det gikk helt fint. Da vi endelig kom til hytta var jeg sliten, men ikke trøtt. Vi fikk servert sjokoladekake, makroner, brus, kaffe tror jeg, påskegodter, påskeegg og prinsessekake, som jeg tror det heter. Etter et par timer hadde bestemor laget middag til oss. Vi hadde fleskpannekaker med ertesuppe til. Og melk. Når vi ble mette sov vi ettermiddags hvil. Vel jeg kjedet meg bare fordi jeg savnet internettet og jeg savner internettet fremdeles. Det var et tregt mobilnett så jeg fikk ikke sjekket Instagram, se på vines og se på youtube. Jeg begynte å bli dårlig av bare tanken av internettet. Etterhvert bestemte vi oss for å se på tv. Det var mørkt ute. Bestemor hentet en stor pose med potetgull og dipp. Jeg tror jeg spiste mesteparten. Vi så på påskenøtter og et program om to idioter som tror de skal finne skatter. Også så vi på et program om vikinger. Der var det en idiot som lette etter vikingspor. Jeg tror også vi så på forurensinga i India. Vi slo av tv-en og stilte spørsmål. Jeg var den som stilte spørsmål. Det var ei lita spørre-bok fra bestemors sine ukeblad. Temaene jeg leste var geografi, lett blanding og sport. Det var sikkert mer jeg spurte om, men ikke husket. Da avbrøt pappa meg at svarene til påskenøttene kommer på tv. Vi slo på tv-en og hørte nøye etter. Jeg tror vi fikk alt rett unntatt ett, og det var noe om kaptein sabeltann. Bestemor spurte om vi skulle grille. Alle sa ja. Jeg var egentlig mett fordi jeg hadde nettopp spist et sånt påskeegg med melkekrem inni. Det var veldig mettende, men jeg grilla ei pølse til meg selv uansett. Vi grilla den i ovnen. Da spiste vi pølser og så på tv. Etterhvert stilte vi spørsmål. Jeg var blitt lei av å stille spørsmål så bestemor stilte spørmål istedenfor. Det var ingenting jeg kunne så jeg kjeda meg. Jeg la merke til en sånn kjøleboks som holder drikken kald. Jeg var ganske svett og varm så jeg stakk hånden min inni der. Det var godt og kjølig. Etterhvert var jeg ganske trøtt så jeg la meg. Jeg tenkte jeg skulle spille litt Flappy bird. Og bare på to forsøk klarte jeg å få ny rekord. Jeg fikk hundre og femti. Jeg tenkte jeg skulle klare å slå det så jeg spilte videre. Og som jeg sa klarte jeg faktisk det. Jeg fikk scoren to hundre og tretti. Jeg var veldig fornøyd med den nye high scoren. Så jeg sovnet. Vel egentlig ikke, fordi jeg hørte mange høye stemmer i stua, spesielt bestefar. Jeg fikk sove dårlig den natten. Neste morgenen var jeg fremdeles trøtt. Jeg prøvde å sove, men klarte det ikke. Mamma hadde allerede stått opp så hun vekket meg. Jeg gikk inn i stua og satt meg ned og spilte spill på telefonen. Bestemor hadde laget påskefrokost til oss. Og det var nydelig! Hun hadde: hardkokte egg, kaviar, rekesalat, ost, appelsin juice, brødskiver, eple juice og havrebrød. Jeg spiste tre brødskiver. En med paprika-ost. Den andre med egg og kaviar og den tredje med rekesalat. Og et digert glass med eple juice. Jeg ble mett. Etterhvert begynte jeg å kjede meg. Pappa og bestefar sa at vi tre kunne spille et brettspill. Jeg ble ikke så veldig imponert over forslaget, men hadde ikke noe annet å gjøre. Vi fant et ludo spill i et Donald blad som bestemor hadde kjøpt. Jeg husket ikke reglene så bestefar fant opp et yatzy spill. Vi tok terningkast over hvem som skulle begynne. Pappa fikk fem. Jeg fikk tre. Og bestefar fikk en. Jeg kommer ikke til å forklare alt. La oss bare si at jeg vant. Etterhvert bestemte jeg, pappa og bestefar for å ta oss en skitur, men først skulle bestefar løse påskekrim-gåten. Han brukte lang tid på å lese den. Når han endelig sa hvem det var, var det rett person, men løsninga var feil. Vi gikk ut for å ta på oss skia. Som jeg sa før, jeg liker ikke å gå på ski. Bestefar laget skispor og jeg og pappa fulgte etter. Bestefar har også en hund som heter Tulla. Når vi gikk begynte jeg å bli lei av å gå på ski. Pappa sa at hvis jeg gikk på ski i en hel time skulle få hundre kroner. Jeg begynte å gå så fort jeg kunne gå på ski og ropte: Do it for the ipad! Do it for the ipad! Fordi jeg sparte til en ipad. Jeg fikk heller ikke så god gli på skia fordi jeg tror det var smørefrie, men bestefar hadde smurt de likevel. Jeg synes den som fikk mest trim var Tulla fordi hun har så korte bein og at det er veldig dyp snø så hun måtte hoppe. Da vi endelig snudde gikk vi akkurat samme vei tilbake! Det var jo litt irriterende da. Vi gikk under et par farlige snøflak. Jeg vet ikke hva det heter da. Det var derfor pappa hadde lyst vi skulle gå fortere. Jeg var veldig varm så jeg tok av meg lua og jakka og gav den til pappa. Jeg tenkte på en morsom vine der det var noen som sa smiling pile of poo. Det betydde jo smilende stabel av bæsj. Jeg lo meg nesten i hjel, jeg vet ikke hvorfor. Da vi endelig kom til hytta var vi dødssliten. Jeg var utrolig tørst og varm. Pappa hentet et stort glass med iskaldt vann i. Jeg drakk alt vannet på noen få sekunder. Bestemor hadde allerede begynt å lage middag. Hun lagde fiskesuppe. Vi hadde brød til vi kunne dyppe i. Bestemor sa at jeg fikk rundstykkene med ost på toppen. I fiskesuppa var
det en type fisk. Det var enten sei eller torsk. Så var det blåskjell i og reker. Jeg var blitt mett på to fulle skåler. Jeg satt meg ned i stolen og begynte å sove. Jeg husket jeg drømte om noe, men husker ikke hva. Etter en halvtimes tid våknet jeg. Jeg gikk inn på soverommet og prøvde å sove, men det gikk ikke. Jeg tenkte jeg skulle skrive en historie om hytteturen. Så jeg grabbet skriveblokka og begynte å skrive og skrive og skrive... Da sa mamma at vi skulle ha kaker. Jeg sprang inn i stua og tok meg to store kakestykker. Så gikk jeg inn på rommet for å skrive mer. Da jeg endelig var ferdig og skrev fire hele sider. Du tenker vel på hvorfor jeg gjør dette frivillig? Vel jeg sparer til en ipad air 32 gb...

Sofie Kantha

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home