Thursday, May 08, 2014

Vietnam Tur

Jeg gikk ut av flyplassen. Det var utrolig mye trafikk der, jeg ble faktisk litt redd for å bli påkjørt når jeg så trafikken. Vi fikk tak i en taxi og kastet i bagasjen. Sjåføren var ikke den beste til å snakke engelsk, men til slutt kom vi oss fram til hotellet. Vi var veldig slitne når vi kom til soverommene. Jeg kastet meg over senga og sov. Vi ble litt sultne, og gikk ut får å finne en restaurant. Jeg ble veldig redd av all trafikken og alt bråket. Til slutt fant vi en passende offentlig plass for å spise. Det var en ekstremt god bbq lukt. Vi bestilte bare kylling og ris. Etter det så vi oss rundt, men jeg ville bare snu og gå tilbake til hotellet. Etterhvert gikk vi tilbake og la oss.

Neste morgen gjorde vi oss klar til å spise frokost. Jeg er ikke så stor fan av frokost, men de hadde sikkert mer fancy mat en det vi har hjemme på Rognan. Vi tok en heis til øverste etasje. Der fant vi masse mat. Mamma spiste stekt ris og grønnsaker. Jeg og pappa spiste toast med egg og bacon. Vi gjorde ikke så mye den dagen, jeg husker at vi gikk på en slags kafe og drakk tradisjonell vietnamesisk kaffe. Vi spiste wienerbrød til. Etterpå gikk vi tilbake til hotellrommet og sov. Vi gikk og spiste frokost samme plass, samme sted... Vi gikk inn i byen for å se på markedet. Det var et slags utendørs marked. Det var veldig mange jævla drittdamer som solgte masse rart. Og du lurer på hvorfor jeg kaller dem for jævla drittdamer, vel de er noen desperate skittunger, spør du meg. En av de damene tok og holdt igjen pappa og maste om han ville kjøpe noe. Pappa sa jo at han ikke var interessert, men hun insisterte på det og tok 50% off. Det er en god deal, men jeg finner meg ikke i at de kan behandle folk på den måten. Jeg kunne se i øynene på henne at hun var veldig desperat. Jeg snakket til henne at det der får du ikke lov til og at ikke rart du får ikke solgt noe når du behandler folk på en creepy måte. Hun ble litt irritert, men det håper jeg hun blir. Ingen får lov å behandle pappa slik unntatt meg, selvfølgelig. Alle må ha vært desperat der i bygget, men etterhvert fikk jeg kjøpe noe jag hadde lyst på. Det var noen stilige halvt jeans tights som bare var nydelig! Så det kjøpte nå jeg. Vi gikk tilbake til hotellet og sov. Siden jeg ikke husker så mye av turen kan det hende jeg tar det i feil rekkefølge om hva vi gjorde, men jaja....

Vi tok taxi til kjøpesenteret, og det var noen vanvittige priser de hadde der, så det eneste vi kjøpte der var lunsj som var pizza, tror jeg. Vi gikk tilbake til hotellet og sov. Neste dag var vi i en minibuss som skulle på en sånn roundtrip. Det var bare en annen familie i minibussen. Som jeg sa tidligere jeg husket ikke så mye. Vi var ihvertfall på et museum der om Vietnamkrigen, eller noe sånt. Og det eneste andre jeg husket fra den turen er at vi var på ett sånt sted der det var et annet slags ute-marked. Det var alt mulig rart der som foreksempel leker, mat, krydder og masse annet jeg ikke kommer på. Når roundtripen var over, var vi på hotellet igjen og sov.

Den aller siste dagen i Vietnam har kommet. Det var en slags båttur, men før båtturen spiste vi frokost. Jeg tror både jeg og pappa har spist toast, egg og bacon til frokost hver dag, mens mamma har spist asiatisk mat som suppe, ris og masse grønnsaker. Etter vi var ferdig med frokosten skulle vi se et tradisjonelt teater som før i tida bare kongen kunne se. Det var på en måte den type underholdning på den tiden før tv kom til verden. Teateret var både langt og kjedelig ikke minst høyt. Jeg vet da faen hva slags lyder det var. Det var nok skrikende bavianer høyt oppe i vers og masse annet dill dall. Etter det kjipe teateret var det en bil som ventet på oss med sjåfør og alt. Det var den samme guiden som før. Når vi var framme var vi i båten, og det var ladda godt med mat får du si. Det var en slags underholdning der også. Det var musikk der også. Mye bedre enn teateret, spør du meg. Det kom damer kledd i ao jæi, som var den tradisjonelle findrakten eller noe sånt. Vi kjøpte suvenirer som kopper og cd-er. Vi fikk tre-retters mat. Og den smakte deilig også!!! jeg ble god og mett, og bare tittet ut av båten Det var en fargerik by om natta, masse fine blinkende lys også!!! Neste morgenen skulle vi tilbake til Thailand. Vi tok taxi og kjørte av sted. Før vi visste ordet av det var vi i byen Bangkok i Thailand. Det var en herlig, morsom og spennende opplevelse i Vietnam. Det var masse trafikk og lyder og masse folk der, men morsomt var det. Jeg ble også bedre i trafikken fordi jeg ble vant til alt støyet og trafikken. Hva mer skal jeg egentlig si?

Sofie Kantha

Vår VDO


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home