Saturday, October 07, 2006

Klima og natur i Thailand

Thailandskart
Tema : Klima og natur i Thailand
Øv på å skrive fakta om hjemmeland ditt
En av mine oppgaver i andre semester på skolen

Klima og natur i Thailand hjemlandet mitt er veldig fantastisk.
Klimaet er tropisk eller monsunklima. Det er varmt og fuktig. Temperaturen er stabil, og vi har tre årstid som er :-
Vinter (kjølig og tørt) + 20 grader november-februar
Sommer (varmt) + 35 grader mars-juni
Regntid (mye rennet) + 30 grader juli-oktober
Over nevne temperaturene er gjennomsnitt, det kan være mindre og mer, for eksempel vinter kan være 15 grader for noen dagene og sommer kan være 40 grader for noen dagene også. Det høre for varmt vært, men det er 40 grader med vind. Det er slett ikke så verst, hvis du venne deg til det.

Naturen er gavene som landet har fått av :-
Jordbruks produkt for eksempel ris, gummi, mais, jute, rørsukker, kokosnøtter, jordnøtter, søtepoteter, ananas og bananer. Thailand er et av de land som eksporterer mest jordbruks produkter i Asia. Thailand var verdens største eksportører av ris, men nå er jeg ikke sikker. Forresten tror jeg en av fem verdens største eksportører av ris.
Skogbruk for eksempel teak, yang og andre treslag. Teak var den mest verdifulle eksportert, men nå har vi kanskje ikke mye for å eksporterer.
Fisk for eksempel makrell, ansjos, skalldyr, reker og krabber. Thailand pleide å ha mye fisk i Thailand havbukt, men nå må vi dra til Indonesia havet for å fiske. Vi har ikke nok fisk å underholde vårt næringslivet.
Mineraler for eksempel tinn, olje, naturgass, rørledning, jern, gull, kobber, wolfram og zink. Thailand var nummer 3 av de tinn produserende land i verden, men nå er jeg ikke sikker. Det pågår kontinuerlig leting etter olje og naturgass på kontinentalsokkelen i Thailand bukta.

I tropisk landet er det varmt og fuktig klimaet, og det regner mye som kan bestemme begge plantelivet og mennesker livet som jeg liker det beste. Derfor jeg synes at Thailand er veldig fantastisk klimaet og naturen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home