Tuesday, May 20, 2014

Italia Tur


Vi sto utenfor flyplassen i Milano. Det var veldig kjølig og kaldt. Jeg hadde håpet på sommervær, men det ble det ikke. Vi leitet og leitet etter hotellet. Hotellet var et tre eller firestjernes hotell. Etter ei stund fant vi endelig fram til hotellet vårt. Jeg var både trøtt og sliten. Vi sto rett ved siden av heisen og den var ekstremt trangt der. Det var jo asian size. Og treg var den også. Jeg veddet på at det gikk fortere å gå opp trappa enn å bruke heisen. Og det hadde jeg rett i. Vi kom til rommet vårt og det var et trangt, lite, stygt rom. Jeg kastet meg over senga og der sov jeg. Etterhvert gikk vi ut for å spise middag. Vi fant en pub og bestilte pizza. Det var ikke den beste pizzaen jeg har smakt fordi jeg likte ikke spekeskinka på toppen. Jeg drakk brus og mamma og pappa drakk øl til. Vi så oss litt rundt og det var overaskende lite trafikk. Kanskje en og en annen bil passerte oss, men ikke noe mer. Vi gikk tilbake til hotellrommet og sov. Neste dag skulle vi spise på hotellet. Du husker vel at jeg sa at jeg og pappa spiste egg og bacon hver dag i Vietnam? Vel det gjorde vi her også... Det var masse mat der og godt med utvalg. Det var masse forskjellige brød, kaker, frukt, grønt, varm mat, kald mat også videre. Vi gikk inn i lobyen og sa til han som var der som styrte hotellet om billetter. Til t-banen. Jeg har aldri prøvd t-banen før, men det hørtes veldig spennende. Vi fikk billettene og gikk. Det var jo under bakken så det føltes veldig mystisk og skummelt ut, me det var mange forretningsfolk som tok t-banen. Vi kom til t-banen og vips så var vi faktisk der. Jeg vet ikke hva den plassen het igjen, men det var et stort bygg som skulle være VELDIG berømt eller noe sånt. Det interesserte meg ikke i det hele tatt. Det så jo veldig berømt og sånt, men tror ikke den svære plakaten som hang på sida gjorde det liksom ikke berømt. Vi gikk i de breie og lange gatene der. Og som de sier Italia ELSKER mote. Jeg fant h&m og masse andre motemerker der. Vi ble veldig tørst og fant en kafe der vi kunne få i oss drikke. Det var ikke akkurat billig, men jaja. Vi bestilte bare brus og kaffe. Brus til meg og kaffe til mamma og pappa. Vi gikk ut igjen og så en h&m butikk som jeg og mamma MÅTTE gå inn og se hva de hadde der. Det var tre etasjer, den nederste etasjen fant vi dameklær, den midterste fan vi litt blanda og sånt og i den tredje og øverste etasje fant vi herre klær. Jeg ble litt skuffa at vi ikke fant noe barneklær. Vi kjøpte to turkis-grønne t-skjorter som sto: i`m working on my sixpack. Med en hamburger på med øyne. Jeg synes den var veldig teit, men mamma og pappa innsistere og kjøpe en sånn t-skjorte, men jeg sa bare nei takk. Så kjøpte vi en svart og en hvit bluse til mamma. Vi gikk ut og så oss litt rundt. Jeg begynte å bli litt sliten, men på samtidig var det så artig å se seg rundt. Vi gikk på en slags sport butikk. Det var kanskje det kjedeligste, men jaja. Det var alt fra sko til drikkeflasker de hadde der og to etasjer var det også. Vi gikk ut. Etterhvert fant vi en sånn person som tegner deg. Mamma hadde lyst å ha et bilde av meg eller noe sånt. Jeg sa ja uten å tenke om. Så tegnet han meg. Det gikk ganske lang tid. Og jeg satt i en ubehagelig liten krakk og kaldt var det også. Etter den kalde lange ventinga var han endelig ferdig å tegne meg. Å det var en ting jeg glemte å fortelle deg. Vi spiste smørbrød og bruse på en kafe etter vi var kommet ut av sportsbutikken. Vi gikk tilbake til t-banen. Når vi var framme gikk vi skjelvende på bena siden vi var veldig sliten etter all gåinga. Det var en ting til jeg glemte å fortelle deg jeg kjøpte meg et smykkeskrin. Når vi kom tilbake til hotellet sovnet vi med en gang. Som jeg sa i Vietnam fortellinga at jeg husker ikke så mye så det kan hende jeg tar det i feil rekkefølge dessuten husker jeg ikke alt... Jeg husker vi skulle til et museum om teknologiens fremgang eller noe sånt. Jeg tror vi tok en vanlig buss dit. Når vi var framme var vi rett utenfor inngangen. Det var en skyete og trasig vær. Vi stilte oss inn i en kort kø der vi hadde billettene og ga dama som sto der. Etter det var vi kommet inn i en lang og smal rom. Der begynte vi og gå fram i tid. Bokstavelig talt. Det var om robot teknologi og sånt. Etter det kom vi til litt av hvert egentlig. Det ting som vi kunne prøve selv der som knapper der folk sa masse babbel. Etterhvert kom vi til et gigantisk rom og det var det vi så mange malerier som Leonardo da vinci har malt. Det var mange folk som tittet på det berømte maleriet han har laget som heter: Nattverden eller noe sånt. Jeg er ikke akkuat den som liker kunst, men heldigvis var det sitteplasser der så det var ingen problem. Vi kjøpte også mange sånne magnet dingser som man henger på kjøleskapet. Han der Leonardo da vinci fyren var jo veldig interessert i menneskekroppen. Ikke spør meg hvorfor han betalte andre for å få døde kropper han kunne studere selv det var ulovlig. Etter ei lita stund gikk vi så langt at det var masse sånn dingser man kunne trykke på og om hvordan ting virket før. Det syntes i hvertfall jeg var interesant. Vi sto der en stund og trykket på knapper. De var det blant annet radioer og tv-er, men det som var mest artigst der var den pipemakinen før i gamle dager folk kommuniserte i. Så sto det hva de forskjellige bokstavene skulle skrives eller rettere sagt pipes. Den eneste bokstaven var s-en og det var tre passelige lange pip etter hverandre TROR jeg. Etter det gikk vi videre fant vi komfortable stoler vi satt oss i. Etter det fant vi en utgang der det var gamle ting ute. Vi fant over hundre år gamle tog. Det eldste toget var nok helt ifra 1800 tallet eller noe sånt. Ganske kjedelig spør du meg. Etter det tror jeg vi gikk tilbake til t-banen for nå tror jeg vi ikke tok buss, men t-bana. Vi var veldig slitne og gikk tilbake til hotellet og sov. Neste dag skulle vi til Venesia. Det er en plass der det holder på å synke hele Venesia fordi det er for tungt. Denne gangen tok vi tog dit. Når vi var framme var nesten bare vann eller ja vann. Det var en solfylt dag, men fremdeles hadde jeg på meg boble jakka på meg. Vi gikk rundt og så oss rundt. Jeg tror nesten vi gikk i flere timer. Vi fant en skobutikk der mamma braste inn og så seg rundt. Jeg er ikke den som liker sko shopping eller egentlig ingen type shopping. Mamma sa jeg trengte nye sommer sko. Jeg sa selvfølgelig ja fordi de hadde noen lekre og komfortable sitteplasser som jeg bare måtte prøve. Etter ei lita stund fant vi endelig komfortable sommersko. De var lilla og på en måte var joggesko. Når vi gikk ut så vi oss bare rundt. Etterhvert sa mamma vi kunne prøve å være i en sånn båt der noen padler. Det hørtes jo veldig spennende ut. Etter mange forsøk på å finne en rimelig pris fant vi en. Vi satt oss i båten og han som styrte båten begynte å rom. Det var noen trange og smale kanaler. Vi kom oss på en måte hovedveien. Han som styrte båten sa at båtene var transportmiddelet deres. Etter det ble pappa veldig imponert av alt det han sa og begynte og bable i vei. Jeg bare så på den fine, klare, vakre himmelen og de gamle byggene. Etter den koselige båtturen så vi oss rundt igjen. Etterhvert ble vi veldig sultne og fant en passende fancy restaurant. Vi gikk inn og det var ikke noe folk der untatt en inder som så ut som eide restauranten og selvfølgelig han som rydder og tørker av bordet og sånn. Vet ikke hva de som gjør det heter. Vi bestilte masse rart. Det var tre-rettersmiddag. Jeg husker ikke så mye hva vi spiste, men det var ihvertfall mettende. Vi betalte og takket og gikk ut. Det begynte å bli mørkt ute og det var mange blinkende og fine lys overalt. Vi gikk inn i en ny gate der de solgte nesten hva som helst, men jeg kommer ikke på noe fordi jeg husker ikke så mye. Etterhvert ble vi VELDIG slitne og vi gikk til toget. Jeg var ekstremt trøtt og begynte å sove. Når vi var framme gikk vi tilbake til hotellet og sov som en stein. Jeg husket vi tok noen dager fri bare for å ta fri. En av de siste dagene i Italia var vi i en fornøyelsespark. Jeg tror fornøyelsesparken het Gardaland eller noe sånt. Vi tok tog dit. Det var en sky full dag. Når vi kom dit var det mange karuseller som jeg bare måtte prøve. Det var berg og dal baner. Jeg tror det var tre sånne berg og dal baner. Jeg prøvde selvfølgelig alle tre. Jeg ble redd når jeg kom på toppen av berg og dal bana. Jeg fikk også sånn veldig gåsehud. Jeg fikk sommerfugler i magen fordi det var både skremmende og spennende å se ned. Jeg hadde det veldig artig der. Etterhvert ble jeg veldig sulten og det var et kafeteria altså et KJEMPESTORT kafeteria. Jeg spiste smørbrød og varm melk. Da begynte det plutselig å regne. Da vi gikk ut kjente jeg ble veldig våt og det var ikke morsomt lenger. Jeg prøvde de samme turene om og om igjen helt til jeg fikk vondt i magen. Jeg var både kald, våt og sliten. Vi begynte å tusle til toget, men da så jeg en laburynt som så veldig morsomt ut så vi prøvde det først. Etter det gikk vi til togstasjonen og til toget. Når vi kom frem gikk vi til hotellet og sov. Neste morgenen trengte vi alarm fordi vi skulle til flyplassen og tilbake til Norge. Når vi våknet pakket vi koffertene og gjorde oss klare. Vi gikk ned for å spise frokost som vanlig. Idag var det samme som alltid egg og bacon på toast og eple juice. Vi gikk til lobyen og checket ut av hotellet. Jeg husker ikke om vi tog taxi eller bare gikk til flyplassen, men når vi kom fram var vi snart på flyet som skulle til Norge. Hjem kjære hjem...

Sofie Kantha

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home