Sunday, June 01, 2014

Hellas Tur


Dette er historien om da vi skulle til Kreta, altså i Hellas. Jeg husker godt da vi skulle til flyplassen fordi vi sto opp veldig tidlig. Jeg holdt på å sovne av på flyplassen. Det er helt sant æresord altså! Vi var på flyet i Bodø. Det tok cirka 6 timer som er helt sykt. Når vi kom fram var det veldig tørt og trasig når vi landet. Jeg trodde det skulle være litt mer grønt og sånt, men det var det selvsagt ikke. Vi gikk ut og det var en blanding av varmt vær og kjølig vind. Det var ganske behagelig å gå ut. Vi gikk ut av flyplassen og der var det mange busser. Vi så til slutt at vi skulle på den bussen fordi, egentlig vet jeg ikke. Vi gikk inn på bussen. Jeg så det var en svenske og en eller to dansker der. Jeg husker ikke fordi det er så lenge siden. De var fra selskapet apollo tror jeg. De fortalte oss mange teite vitser og fortalte om landskapet og masse annet bullshit. Jeg husker en av vitsene. Den var sånn her: Hvorfor kryper svenskene på gulvet i matbutikken? Fordi svensken leter etter lave priser! Jeg husket at bussturen var laaaaaaaang og kjedelig. Det tok sikkert noen timer før vi endelig kom til hotellet. Jeg var VELDIG sliten etter den lange flyturen og den lange og KJEDELIGE bussturen med en svenske! Hvis jeg skulle beskrive hotellet var det absolutt ordinært kan jeg vel si? Når vi kom inn på hotellet og checked in som det heter tror jeg. Gikk vi ut for å se oss litt rundt. Det var en solfylt dag. Det var en liten kiosk der vi skaffet oss litt drikke. Jeg tror vi drakk cola. Jeg så meg rundt og der var det ei strand. Jeg var ganske varm så jeg sprang i vannet og vasset. Det var en kunstig strand for det var ingen sand! Vannet var krystall klart og vakkert. Vi var selvfølgelig så vi tok heisen til rommet vårt. Jeg var DØDSSLIEN og ville bare sove helt til vi skulle tilbake. Vi skulle være der i syv netter tror jeg. Jeg kastet over senga og begynte å sove som en stein bokstavelig talt. Etter et par timer ble vi VELDIG sultne. Vi tok heisen ned for å spise middag. Vi hadde jo bestilt all inclusive. Jeg grabbet litt av vært i bufeen. De hadde et KJEMPESTORT utvalg spør du meg altså. Mamma spiste som vanlig alt mulig meg grønnsaker på toppen. Mens jeg og pappa tok pølser og sånne ting og NULL grønnsaker. Når vi var ferdig og grabbet alt vi skulle ha på tallerkenen var det en KJEMPESTORT spisesal med masse folk som satt overalt. Det var utrolig mange stoler og bord med fine duker og sånt. Vi satt oss ned og spiste og spiste og spiste. De hadde et tonn med dessert og kaker og masse rart. Mamma var mett, men jeg og pappa tok masse kaer og stablet på det lille tallerken vi hadde. Etter jeg og pappa spiste dessert. Gikk vi inn i baren og drakk cocktailer. Jeg drakk selvfølgelig uten alkohol da. Etter det gikk vi opp for å sove. Som jeg alltid bruker å si jeg husker absolutt ikke alt. Jeg tar bare noe av det jeg husker og kanskje tar jeg det i feli rekkefølge, men jaja... Neste morgenen spiste vi selvfølgelig frokost. Som jeg sa de har det beste utvalget du kan tenke deg... De hadde ALT. Jeg kommer bare på pølser og bacon, men de har MYE mer. Etter frokosten tok vi buss til byen for vi var jo på en ganske så øde plass. Det tok kanskje mellom 30 til 45 minutter sikkert til å komme til selve byen. Når vi var framme var det veldig fint der. Det var trange, små gågater, mange butikker og et krystall klart vann. Vi så oss rundt. Det var utrolig fint der vi var. Vi så på suvernirer og sånt. Etterhvert kom vi til en plass der det var et fiske spa. Det er sånn at det er masse småfisk i et akvarium og du skal stikke føttene i akvariumet og småfiskene skal spise død hus på føttene. Jeg ville prøve så jeg prøvde. Jeg tror jeg har gjort det en gang før i Thailand, men det har ikke noe med historia så la oss fortsette. Når fiskene spiste den døde huda at det kilte så fryktelig at jeg klarte ikke å sitte stille. Så til slutt skremte jeg bare all småfisken. Etter det var føttene silkemyk. Vi begynte å bli litt sultne så vi spiste på en liten ute kafe tror jeg. Jeg husker ikke hva vi spiste, men vi hadde sikkert cola til som vanlig. Etter det tror jeg vi bare tuslet og så oss rundt i butikkene. Etter det gikk vi tilbake til bussen. Så kom vi tilbake til hotellet det var mellom kveld og etter middag da vi var framme. Vi gikk til stranda bare for å slappe av i skyggen. Etterhvert gikk vi inn og spiste middag på hotellet. Etter det gikk vi i baren og drakk coctailer og sånn type salte kjeks eller kringler som sto på bordet. Jeg kjedet meg veldig da mamma og pappa bare snakket. Så jeg gikk inn på hotellrommet vårt og grabbet mannskit tableten. Jeg gikk ned og satt meg ned og begynte å spille. Etter det gikk vi på hotellrommet vårt for å sove. Neste morgen spiste vi frokost som vanlig. Etter det skulle vi ta buss til en eldgammel by kalt pompeii eller noe sånt. Idag var en solfylt dag, men det var også vindstille så det var veldig varmt. Vi gikk inn i bussen og det var selvfølgelig air condition der tror jeg. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg tipper et par timer. Når vi var framme var det ikke akkurat så deilig å komme ut av den kjølig bussen til den varme vindstille lufta kan jeg fortelle deg. Det var absolutt IKKE det beste været jeg har vært borti. Når den guiden som skulle fortelle om byen pompeii var ei skravlehøne. Hun var sikkert så stolt av å fortelle om byen pompeii. Hun fortalte sikkert tre versjoner om si mening og historie. Jeg likte ikke henne i det hele tatt. Når vi beveget oss videre var det masse bilder eller malerier der i mange av de byggene. Mamma ville ta bilde av meg og maleriene. Jeg var mest varm og sliten av å stå i den varme sola og ville bare til hotellrommet i air condition. Det var sikkert den dagen som jeg hatet mest av hele turen. Etter den dritt kjedelige turen var vi endelig ferdig av å sto i sola og høre på skravlehøna. Vi gikk tilbake til bussen og kjørte tilbake til hotellet. Jeg glemte å si at det var en slag kiosk der vi spiste lunsj. Når vi var på hotellet gikk eller sprang til hotellrommet og kastet meg over senga og slo på air condition og begynte å sove. Som vanlig etter et par timer spiste vi middag. Det var en kjølig natt, men fremdeles vind stille så klart! Vi bestemte oss å spise ute istedenfor å spise inne. Vi gikk i baren og drakk cocktail som vanlig. Etter det sov vi. Jeg tror vi tok neste dag bare fri og var på stranda og badet. Det var også et basseng, men det var veldig kaldt. Den dagen var vi bare og sløvet oss. Neste dag skulle vi til et stort... jeg vet ikke hva det heter, men det var på en måte et marked. Altså ute kafer, motebutikker og sånt jeg husker ikke så veldig mye. Vi så oss litt rundt i butikker og sånt. Etterhvert ble vi sultne og fant en passende kafe. Jeg tror vi spiste pizza og brus til. Etter det gikk vi og gikk og gikk. Etterhvert fant vi en skobutikk. Vi gikk inn og så oss rundt. Jeg fant noen fine sandaler. Og de kjøpte vi selvfølgelig. Etter det gikk vi bare. Til slutt tok vi bussen og tilbake til hotellet. Det begynte å bli mørkt og kjølig ute. Vi spiste som vanlig middag. Etter det drakk vi cocktailer i baren. Så gikk vi opp på hotellrommet og begnte å sove. Jeg husker at vi tok flere badedager der vi bare koste oss og spiste iskrem. Det nok det beste jeg likte. Og vi solet en del også. Siste dagen i Hellas bestemte vi å dra på sykkeltur. De hadde tre eller fire forskjellige turer. Jeg husker ikke. Vi tok den turen for nybegynnere fordi vi var nybegynnere. Jeg tror vi tok buss opp på en bratt topp. Der var det cirka 10 andre turister som skulle på den samme turen som oss. Vi fikk utdelt hjelmer og sykler. Han guiden lærte oss masse sykkel vett vi MÅTTE lære oss før vi skulle begynne å sykle. Det var noe han sa om at når vi skulle skifte retning holdt vi venstre handa ut, eller høyre jeg husker ikke, men poenget mitt var at du måtte ha handa de strak, sånn at fingrene er samlet tett mot seg. Fordi i Hellas når du har fingrene hver for seg betyr det faktisk styggfinger som vi bruker. Når vi begynte å sykle var det en stor motbakke og masse vind mot deg. Jeg tror turen var cirka et par kilometer. Etterhvert stoppet vi for å ta en pause. Der var det noen som bodde eller det var en slags plass der du kan ta pauser og få gratis drikke. Jeg vet ikke hva sånne plasser heter. Vi fikk gratis nypresset appelsin juice fra de. De hadde to små kattunger som var så søt som jeg fikk lov å holde og stryke. Etter pausen syklet vi videre. Etterhvert husket jeg at vi syklet innover i naturen. Det var en del tunge motbakker der vi måtte passere. Vi syklet på en flat skogs bakke. Etterhvert stanset vi midt i en sånn plass der man dyrker avocadoer. Vi fikk faktisk ta noen. Jeg husker også at vi syklet ved siden av appelsin trær. Vi gikk også inn i ei mini kirke på en måte. Etter sykkelturen ble vi kjørt med buss tilbake til hotellet. Der slappet vi av på hotellrommet. Den siste dagen spiste vi tre-retters middag i et reservert rom. Det var kanskje litt for fancy for meg da. Når vi var ferdig å spise gikk vi til baren og drakk cocktail. Etter det gikk vi og la oss. Neste morgenen spiste vi frokost og checked ut av hotellet og tok en sånn apollo buss. Det tok fortere enn første gangen for å være helt ærlig. Da vi kom til flyplassen var det en svær kø fordi det er en ganske liten flyplass. Så vi sto i kø utenfor flyplassen, men etterhvert kom vi oss inn. Vi satt på flyet og gledet oss til å dra hjem. Hellas var en av de beste turene jeg har vært med på. Jeg har så lyst å dra tilbake fordi det var så morsomt! Untatt guiden jeg kaller for skravlehøna...

Sofie Kantha

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home