Sunday, November 19, 2006

Eksamensrapport : Konklusjon/oppsummering og Avslutning

Konklusjon/oppsummering
Norsk med Arbeidslivskunnskap (NoArb) var det første kurset av min
utdanning i utlandet. Det var spennende og vanskelig for meg å ta fatt på
dette kurset. Teoridelen hadde egentlig flere fag enn jeg trodde. Det var
norsk, samfunnsfag, geografi, historie, introduksjon av bedrifter, av
økonomi, statsadministrasjonen, lover, og EDB. Jeg har vært et år master
degree student på Mahidol universitet i Thailand. Jeg syntes at NoArb
ikke var lettere enn master degree studiet. Jeg hadde god nok utdanningsbakgrunn
til å forstå raskt kunnskapene i NoArb-kurset. Men glem ikke
at jeg læte i et nytt språk.
Jeg synes norsk er et av de vanskeligste språk i verden. Språket trenger
tid. Arbeidslivet i Norge trenger norsk språk. Folk flest ønsker å ha et
arbeid å gå til. Arbeid gir hverdagen mening og trygghet.
Jeg tror at kunnskap er makt, det kan være menneskers eiendom. Det er
sant at jeg kan glemme noen kunnskaper som jeg lærte. Men når jeg var i
undervisningsprosessen, hadde jeg en god trening i disiplin, tålmodighet
og samarbeid. Det er det viktigste når mennesker vil utvikle seg.

Avslutning
NoArb ble avsluttet med å lage en tiltaksplan for mitt framtidige arbeid.
Jeg skal lære norsk selv hjemme mens jeg passer på mitt nyfødte barn.
Jeg skal tilbake på kveldskurs på skolen. Selv om jeg har blitt ferdig med
NoArb-kurset og skolen, er jeg ikke ferdig med å lære norsk. På grunn av
at jeg bor i Norge med min norske mann, har jeg lyst til å ha en god jobb
slik som jeg hadde i mitt hjemland. Jeg er en kvinne som skal gå ut i
yrkeslivet, og jeg ønsker å ha min egen inntekt for å hjelpe til med å
forsørge familien min.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home