Tuesday, November 14, 2006

Bedriftslære og bedriftsbesøk

Bedriftslære
Jeg lærte ei bok som het ”Kosmos 8” side 255-272. Det lokale arbeidslivet. Innholdet var om introduksjon av økonomi. Det var om generelle kunnskaper for eksempel; det er tre hovednæringer; primærnæringene, sekundærnæringene og tertiærnæringene. Bedrifter betaler skatter og avgifter. Statens store inntekter er fra oljevirksomheten. Bedriftene i oljevirksomheten har gjort Norge til et rikt land som har hatt råd til å bygge opp en velferdsstat.
Det var også litt om historie til organisasjoner. Det ble utviklet til å si at Norge er et organisasjonssamfunn. Arbeiderne organisere seg, arbeidsgiverne organiserer seg og kvinnene organiserer seg er nøkkelord som beviser det. Klubber, fagforeninger og forbund er kan også vise at arbeidstakerne er organisert. Klubbene drøfter spørsmål om lønn, arbeidsledighet, arbeidsmiljø og andre velferdssaker. Organisasjonen har stor makt og innflytelse.
Det er litt om historie til arbeidslivet. Næringslivet endret seg. Noen bedrifter ble lagt ned, mens andre utvidet virksomheten. Det var også opp-og nedgangstider som kom og gikk. Bedriftene konkurrerer med hverandre også i andre land. Utenlandske konsern er mektige. Maskinene preger arbeidslivet. Teknologi gjør arbeidet mer effektivt, men tar også arbeidet fra folk. Bønder, skogbrukere og fiskere har et ensomt arbeid. Tjenesteytende bedrifter liger oftest i byer. Bedrifter som produserer varer, ligger spredt over hele landet, på grunn av at elektrisitetsverkene overfører strøm til alle deler av landet.
Det er litt om bedriftenes behov. Bedriftene trenger faglærte arbeidere. Ungdom bør utdanne seg. Mange arbeidsplasser er sesongbetonte. Særlig om sommeren. Bedrifter må hele tiden tenke miljøvern og forurense mindre.
Det handlet også litt om kvinners plass i arbeidslivet. Kvinner har gått ut i yrkeslivet. Arbeidsmarkedet er kjønnsdelt med kvinneyrker innen omsorg, tjenestyting, helse- og sosialsektoren. Mannsyrker er innen produksjon av varer og industri. Men arbeid skal ikke bestemmes ut fra kjønn. Kvinner kan være toppsjefer. Begge kjønn skal har lik lønn for arbeid av lik verdi. Kvinnearbeid skal være like mye verdt som mannsarbeid.
Ovennevnt sammendrag av det lokale arbeidslivet gav en god del kunnskap som basis av bedriftslære. Der kunne jeg forstå historie eller bakgrunn av økonomien i Norge. Jeg tenker at Norge er kjempe heldig som har olje. Hvis de ikke har olje, hva skjer da? Da må de har noen andre virksomheter til å støtte seg til. Det høres bra ut at organisasjonen har stor makt og innflytelse. Det betyr at arbeiderne som er medlemmer har makt også. Jeg ønsker at kvinner er virkelig sterke og har samme likestilling i arbeidslivet.
Bedriftsbesøk
Jeg besøkte 12 bedrifter som var :-
Dato/kl. Bedriftens navn Pogramleder Adresse
17.sep 1300 1. Aetat/Bodø Karoline Matinsen Storgata 27
24.sep 1030 2. Bodø bibliotek Inger Marie Bery Rådhuset inngang
01.okt 1030 3. Nordlandsmuseet Asta Karlsen Prinsensgata 116
08.okt 1400 4. BBL Grunnar Bøstad Sjøgata 33
29.okt 1400 5. Bodø Kommune Brit Solvik Rådhuset
05.nov 1200 6. Bodin gård Claus Klaussen Thalleveien
12.nov 1300 7. NRK Kai Mikasen Jernbaneveien 100
19.nov 0900 8. Max-Mat Per Ståle Langstrauda
22.nov 1330 9. Nordlands framtid Håvard Eide Storgata
03.dec 1230 10.NorCargo Harald Skodvin Bodø terminalen
03.dec 1345 11.M/S Polarlys Sikkerhetsansvarling Havne terminalen
14.jan 1300 12.Rica Hotel Hege stefansen Sjøgata 23
Jeg fikk noe informasjon om bedriftene fra møtene. De har også forskjellige administrasjons systemer. Det er forskjeller som kan vises inne 2 typer :-
1. Offentlig : Aetat, Bodø bibliotek, Nordlandsmuseet, Bodø kommune og Bodin gård.
2. Privat : BBL, NRK, Max mat, Nordlands framtid, NordCargo, M/S Polarlys og Rica Hotel.Fordi jeg måtte skrive rapport fra alle bedriftene, måtte jeg høre bra når jeg var i møte i disse bedriftene. Da kunne jeg skrive rapport. Jeg prøvde å skrive riktig grammatikk og konkludere all informasjon jeg fikk. Det var viktig at jeg kunne vise hva jeg mente. Jeg var stolt av noen av mine bedriftsbesøk rapporter fra bedrifsbesøkene.. Det gikk bra, selve om jeg skrev opp etter min dårlige lytteforståelse. Det var en utfordring å prøve meg på å besvare.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home