Thursday, November 16, 2006

Bedriftbesøk : Bodin gård

RAPPORT
Dato : 05.11/2001
Til : Bodø Voksenopplæring
Fra : Windy
Sak : Bodin gård

05.11/2001 kl.12.00 var vi på Bodin gård som er det sjette bedriftsbesøket. Bodin gård ligger i Thalleveien. Vi møtte en person fra bedriften. Han heter Claus Klaussen og er sjef. Han trives i jobben sin. Han er en mann som har høy stemme og som snakker ganske fort, så vi kunne høre ham godt, men vi kunne kanskje ikke forstå alt så godt. Han spurte om at det var noen som kom fra europeiske land eller England i de 3 uker siden fordi de må være forsiktige med sykdommer fra utlandet, for eksempel munnogklovsyken.

Det var kaldt ute, så han førte oss til et rom som hadde melkemaskin og rustfri melk tank. Det var varmere og luktet litt melk. Han gav ganske mye informasjon om antall, så vi fikk det som er viktig :-
Innmark : 1120 dekar
Utmark : 4700 dekar
Produksjonsomfang :
Buskap : ca. 80 årskyr, 90-120 kalver og ungdyr. NRF(Norsk rødt fe)
Produksjon : ca. 500,000 liter melk per år, 10-12 tonn slakt
Hver voksen ku spiser 50 kilo gress per dag, og gir ca. 25 liter melk.
De har 2 traktorer som er dyre, de kostet hver ca. kr.500,000.
De har 4 siloer til å lagre gress.
De har 2 septiktanker for kuskitt en er nesten full og en er tom.
De har 7 fast ansatte pluss praktikant og sommervikarer.
De ansatte på Bodin gård må ha utdanning på høyskolen pluss teknisk utdanning. De tjener ca. kr.230,000 per år.
Før 1985 het Bodin gård Rønvik gård, og nå er det et formelt samarbeid mellom Nordland Fylkeskommune og Staten ved Planteforsk, Vågønes Forskningsstasjon. Det er også det største gårdsbruket i Nordland.

Jeg ble kald når jeg var ute, og det var ganske mye stygg lukt av ku skitt. Jeg tror at vi kunne trives godt, hvis vi sitter på et kontor. Vi kunne få noe informasjon ca. 15 minutter først, og etterpå kunne han ha vist alt. Han kunne også presentere fortere. Jeg vet ikke om de har rommelig kontor for oss eller ikke. Forresten gikk det bra, og det var morsomt for oss å være nær til naturen. Programlederen er også en aktiv mann, og det var en ting til som var bra med den dagen mener jeg.

Til slutt håper jeg at Bodin gård kan være en forskningsgård til neste generasjon, like bra eller bedre enn nå. Jeg er ikke sikker på muligheten til at Norge kan være selvforsynt. Fordi Norge er et karrig land og ikke et stort jordbruksland. Bare om lag 3% av landarealet er dyrket mark. Det er veldig viktig å finne noen planter som kan gro i Nordland. Jeg mener at hvis Nordland har eget jordbruk, nok til å underholde folk, trenger de ikke å være avhengig av Sørlandet. Men utenlandshandel gjør at vi trenger å importere jordbruksartikler. Kanskje det er derfor at Norge nå ikke er selvforsynt. Jeg tenker på Sør Afrika som kan dy planter i ørken. Kanskje Norge kunne plante noe i snø om vinteren.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home