Sunday, November 19, 2006

Yrket mitt

Seavic Food Industries Co., Ltd. er Morselskap til Seavic Reefer Line Inc.

Yrket mitt var innkjøpskonsulent. Jeg jobbet med import/eksport i 12 år i hjemlandet mitt Thailand.
Arbeidsoppgaver (i min siste jobb, 4 år Seavic Reefer Line Inc. /1997-2000)
• Jeg kjøpte forskjellige ting som firmaet trengte både fra utland og innland. For eksempel reservedeler til båter og smøre olje. Alt som har med drift av båter. Disse båter er fryse båter for frakt av fisk. De har kapasitet på 2000 tonn.
• Jeg behandlet alle nødvendige papir og sertifikater for båter. For
eksempel Klassifiserings papir fra DNV (Det Norske Veritas),
sertifikater fra Panama (fordi båtene er registrert i Panama)
• Jeg behandlet havnepapir når båtene kom og forlot havn. For
eksempel i Singapore og Indonesia.
• Jeg var ansvarlig for drift av båtene, også økonomi og regnskap.
Utstyr
• Jeg brukte datamaskin med Word, Excel og Outlook.(e-post)
• Jeg brukte også radiosender (SSB) for å kontakte båtene.
• Jeg brukte kontor utstyr som for eksempel telefon og faksimile.
Arbeidstid
• Jeg jobbet mellom kl.08.00 og kl. 17.00, og jeg hadde en time lunsj
mellom kl. 12.00 og kl. 13.00.
• Jeg jobbet fra mandag til lørdag.
• Jeg hadde bare seks dager ferie.
Lønn
Jeg fikk Baht 30,000.- per måned (kr.6,000.-) Det er ei høy lønn i forhold
til gjennomsnittet i Thailand.
Framtidsmulighetene
Jeg finner ledige jobber på Internett. Det er mange stillinger, for
eksempel; kontormedarbeider, kontorfullmektig, logistikk ordrebehandler
og kundebehandler. Jeg er veldig interessert i disse yrkene. Jeg
tror at det er spennende og utfordrende å jobbe i samme yrke i et annet
land, så jeg kan bruke min erfaring og lære arbeidssystemet her. Men det
er ganske vanskelig å skaffe meg det, fordi jeg må kunne flytende norsk,
slik som mitt morsmål. Språket trenger tid, og nå er jeg ikke flink nok i
norsk. Jeg er flink med import/eksport behandling, jeg kan bruke MS
Office produktene, dette innebærer dokumentbehandling, korrespondanse,
postbehandling og telefoni på engelsk. Men jeg er ikke sikker på å
gjøre arbeidsoppgaver på norsk. Er det mulig at stillingsomtale og
kvalifikasjoner krever bare engelsk? "Nei, det er ikke mulig, det går ikke
i Norge!!!"

Jeg har funnet ut at jeg må lære mer før jeg kan få den jobben jeg ønsker
meg. Jeg må lage en del mål :-
• For det først skal jeg søke en ledig jobb som jeg liker, og det er
mulig å skaffe, for eksempel barnehageassistent og skoleassistent.
Dette er også en plass jeg kan lære mye norsk i arbeidslivet. Jeg
tror at jeg vil trives i dette yrke, fordi jeg er glad i barn.
• For det andre skal jeg prøve å bestå Bergenstesten, hvis jeg ikke
kan bestå første gang, kanskje blir det andre gang, håper jeg.
• For det tredje søker jeg på kveldskurs for å lære mye norsk eller
høyere utdanning.
• For det fjerde finner jeg et kontorarbeid når jeg er flink nok i
norsk.
• Til slutt håper jeg å gå på veien som jeg lager!!!
Utdanning

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home